Rozpoczyna się kampania społeczna „Piłeś? Nie jedź!” organizowana przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). Poprzez spoty reklamowe w telewizji, stacjach radiowych, kinach, jak również reklamy na autobusach i ulotki kampania przestrzega przed prowadzeniem pojazdów po spożyciu alkoholu i zwraca uwagę na negatywne konsekwencje wynikające z takich zachowań. W ramach kampanii ZP PPS wspiera polską edycję „Europejskiej Nocy Bez Wypadku” przypadającą na sobotę tj. 16 października br., organizowaną przez Fundację „KRZYŚ”. W Polsce, podobnie jak we wszystkich krajach Unii Europejskiej, będą prowadzone akcje w klubach, mające na celu przeciwdziałanie prowadzeniu pojazdów przez osoby, które spożywały wcześniej alkohol. Ma to ograniczyć liczbę nietrzeźwych kierowców na drogach, w szczególności wśród młodych ludzi wracających z imprez.

Patronat honorowy nad kampanią „Piłeś? Nie jedź!” objęli Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Partnerami merytorycznymi tegorocznej edycji są Komenda Stołeczna Policji, Instytut Transportu Samochodowego (ITS) oraz Fundacja „KRZYŚ”.

Tegoroczna kampania „Piłeś? Nie jedź!” rozpocznie się w połowie października br. i potrwa do połowy listopada br. Spoty reklamowe pojawią się w telewizji TVN Warszawa, w stacjach radiowych RMF Maxxx, a także przed każdym seansem filmowym w warszawskich Multikinach. Reklamy pojawią się także na 100 autobusach miejskich, czyli z przekazem kampanii będzie jeździł co trzeci warszawski autobus.

Z kolei 16 października w związku z „Europejską Nocą Bez Wypadku” wolontariusze fundacji „KRZYŚ” rozdadzą 5 tys. ulotek kampanii „Piłeś? Nie jedź!” informujących nt. zagrożeń wynikających z prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu. W tym dniu bowiem ponad 180 wolontariuszy w 50 klubach w 25 miastach Polski będzie namawiało kierowców, by wykazali się odpowiedzialnością i nie spożywali alkoholu.

Poza tym, w ramach trzeciej edycji kampanii Piłeś? Nie jedź!” stołeczni policjanci w trakcie realizowanych kontroli, interwencji czy zgłoszeń do wypadków rozdadzą 145 tys. Ulotek. Otrzymają je m. in. kierowcy zatrzymani podczas akcji „trzeźwe poranki” oraz „trzeźwe wieczory” organizowanych przez Komendę Stołeczną Policji. Ponadto, przez cztery kolejne środy od 27 października przy Moście Gdańskim w Warszawie policja we współpracy z ITS ustawi symulator dachowania, na który będą kierowane osoby przekraczające prędkość. Natomiast przed 75 stołecznymi klubami i pubami pojawią się maty z hasłem „Piłeś? Nie jedź”.

- Każdy kierowca powinien być w pełni świadomy, jakie negatywne konsekwencje mogą wynikać, jeśli zdecyduje się na prowadzenie pojazdu po alkoholu. Poprzez kampanię „Piłeś? Nie jedź!” chcemy kierowców przestrzec i zniechęcić do jazdy po alkoholu. Ryzyko jest zbyt wielkie i niestety za nieodpowiedzialne zachowanie kierowców z promilami zbyt często bardzo wysoką cenę płacą niewinne osoby, zwykli uczestnicy ruchu drogowego, którzy tracą zdrowie a nawet życie. Wiele osób błędnie uważa, że po wypiciu niewielkiej ilości piwa, wina czy drinka są w stanie nadal bezpiecznie prowadzić, a we krwi nie mają więcej niż dozwoloną prawnie ilość alkoholu. Niestety takie subiektywne oceny okazują się często błędne, o czym przekonują się już za późno - komentuje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, organizatora kampanii „Piłeś? Nie jedź!”.

- Nadal zbyt dużo kierowców po alkoholu stanowią młodzi ludzie i do nich w szczególności chcemy trafić z przekazem naszej kampanii. Planując wyjście na imprezę warto równocześnie zaplanować bezpieczny powrót do domu, pamiętając zasadę piję, nie jadę. Warto o tym pamiętać również przy okazji „Europejskiej Nocy Bez Wypadku”, która w tę wyjątkową sobotę chce uczulić i przestrzec młodych kierowców przed zagrożeniami płynącymi z prowadzenia samochodów, motocykli czy skuterów po alkoholu - dodaje Leszek Wiwała.

„Europejska Noc Bez Wypadku” odbywa się w trzecią sobotę października. W tym roku będzie obchodzona 16 października we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Akcja zainspirowana została przez belgijską fundację Responsible Young Drivers. W Polsce organizowana jest przez Fundację „KRZYŚ” przy wsparciu partnerów.

- W tym roku odbędzie się już siódma edycja „Europejskiej Nocy Bez Wypadku”. Mamy nadzieję, że w ciągu tej nocy osobom zaangażowanym w akcję uda się namówić jak najwięcej kierowców, by nie spożywali alkoholu, jeżeli po imprezie zamierzają prowadzić pojazd. Cieszymy się, że akcja cieszy się coraz większym poparciem, również ze strony ZP PPS i wpisuje się także w ideę kampanii „Piłeś? Nie jedź”. Liczymy, że wzmożone działania w tym zakresie na wielu polach przyniosą wymierne efekty i na ulicach będzie w przyszłości coraz mniej pijanych kierowców  - mówi Michał Kopacki z Fundacji „KRZYŚ”.